Podróż pociągiem może być luksusową przygodą, a specjalne oferty znaleźć można u przewoźników na każdym kontynencie. Ten rynek to znacznie więcej, niż inspiracje płynące z historii Orient Expressu, a ekskluzywne wycieczki kolejowe dają możliwość poznania nie tylko wyjątkowych środków transportu, ale i wielu ciekawych miejsc.
Najsłynniejszy luksusowy pociąg świata, czyli Orient Express, kursował z Paryża do Konstantynopola (dzisiejszy Stambuł), a na tory po raz pierwszy wyjechał w październiku 1883 roku. Kontynuatorem tej historii jest dziś spółka Venice-Simplon Orient Express, która odkupiła od przewoźników państwowych oryginalne wagony z lat 20. i 30. XX wieku, skompletowała wszystkie 35 i podjęła się ich renowacji. W 1982 r. odnowiony skład wyruszył w podróż z Londynu do Wenecji.
Orient Express na trasie Paryż – Stambuł
Dzięki ekskluzywnemu wystrojowi w stylu art déco, podróżni wchodzący do tego pociągu mogą poczuć się, jakby podróżowali w czasie. W wagonach, oprócz przedziałów standardowych, są trzy ekskluzywne apartamenty: Paryż, Wenecja i Stambuł. Znaleźć w nich można – w zależności od miasta, któremu zadedykowano wystrój – misterne, jedwabne wykończenia, delikatne szklane lampy i barokowe meble, ręcznie rzeźbione drewno, tłoczoną skórę albo haftowane tkaniny. Goście liczyć mogą na darmowego szampana, całodobową opiekę lokaja, prywatną jadalnię w kabinie oraz strefę relaksu.
Pociąg Venice-Simplon Orient Express jeździ aktualnie na kilku trasach, łączących m.in. Wenecję, Paryż, Weronę, Londyn, Berlin czy Pragę. Podróż na najdłuższej trasie, czyli Paryż – Budapeszt – Bukareszt – Istambuł, odbywa się raz w roku, trwa 10 dni, a w zależności od rodzaju kabiny kosztuje od 20 do 30 tys. funtów. Są to jedne z najdroższych ofert, jeśli chodzi o luksusowe podróże pociągiem, a mimo tego zainteresowanie jest tak duże, że w tej chwili przyjmowane są już zgłoszenia na rok 2021. Warto przy tym zaznaczyć, że w związku z zabytkowymi cechami wagonów, nie należy spodziewać się w nich niektórych współczesnych udogodnień (np. klimatyzację uruchomiono dopiero w 2017 r., ale nadal w wagonach okna się otwierają, a w kabinach są wentylatory wspomagające cyrkulację powietrza, poza tym w standardowych przedziałach nie ma łazienek, a podróżni korzystają ze wspólnych toalet na końcu wagonu).

Hiszpania z okna pociągu. Galicja, Andaluzja i inne perły Półwyspu Iberyjskiego
Usługi oferowane przez Renfe Luxury Tourist Train to oryginalny sposób na zwiedzanie Hiszpanii. Pociągi zabierają podróżnych do najpiękniejszych miejsc w kraju, od wybrzeża północnego, przez Santiago de Compostela, Estremadurę, po Andaluzję. Odwiedzić można nawet tereny oddalone od trasy kolejowej, bo w razie potrzeby pozostały dystans pokonywany jest autokarem. Oferta hiszpańskiej firmy jest na tyle różnorodna, że z pewnością może być oryginalnym pomysłem na wyjazd motywacyjny lub integracyjny dla większej grupy osób.
Przewoźnik oferuje cztery luksusowe składy, które jeżdżą na czterech różnych trasach. I tak Al Andalus oferuje podróż po całej Andaluzji, zaczynając i kończąc w Sewilli. Trasa El Transcantábrico Clásico wiedzie przez północną Hiszpanię, Kantabrię, Asturię i Galicję, El Transcantábrico Gran Lujo jeździ między San Sebastian a Santiago de Compostela, wzdłuż północnego wybrzeża Zatoki Baskijskiej, a El Expreso de la Robla kursuje między Bilbao i Leon oraz Bilbao i Oviedo.
El Transcantábrico Gran Lujo to pięciogwiazdkowy hotel na szynach, z apartamentami de luxe, składającymi się z salonu, sypialni i łazienki. Są one urządzone w drewnie, z wykorzystaniem ekskluzywnych detali. Pociąg słynie z wykwintnej kuchni, a ośmiodniowa podróż w wersji VIP kosztuje ponad 5 tys. euro.

Afryka z innej perspektywy
Rovos Rail to firma stworzona przez Rohana Vosa, zwana „dumą Afryki” (takie napisy znaleźć można na wagonach), posiadająca m.in. dwa pełne składy pociągów i prywatną, stylizowaną na lata 20. stację kolejową w Pretorii. Podróże pociągiem Rovos Rail trwają od 3 do 15 dni, a pociągi mogą gościć maksymalnie 72 pasażerów w 36 luksusowych apartamentach. Wagony w większości pochodzą z lat 20. i są pieczołowicie odrestaurowanymi zabytkami, podobnie jak lokomotywa Class 6 Tiffany z 1883 roku. Na końcu składu znajduje się wagon obserwacyjny, z wygodnymi fotelami i sofami, dużymi oknami oraz z balkonem.
Najbardziej luksusowe przedziały mają 16m2 i zajmują połowę wagonu. W każdym z nich jest salon i łazienka z wanną w stylu wiktoriańskim oraz prysznicem. W wystroju wagonów dominuje drewno i bogato zdobione panele. Meble w stylu edwardiańskim, porcelanowe zastawy i obsługa na najwyższym poziomie dopełniają wrażenia luksusu.
Wyjątkowość tej oferty to też widowiskowe trasy, od Cape Town w Republice Południowej Afryki po Dar es Salaam w Tanzanii, dające możliwość odwiedzenia takich miejsc, jak rezerwaty Mpumalanga i Victoria Falls, oraz pozwalające doświadczyć pustynnych krajobrazów Namibii, a także zieleni Parku Narodowego Garden Route na południowym wybrzeżu.
Jedną z ciekawszych propozycji Rovos Rail jest specjalna podróż dla amatorów golfa. Trasa Golf Safari rozpoczyna się w Pretorii i prowadzi na zachód do miasta Sun City na wzgórzach Pilanesberg, jest zatem okazją do odwiedzenia jednych z najpiękniejszych na świecie pól golfowych. Taki 9-dniowy wyjazd w wersji Royal kosztuje ponad 9 tys. dol. Podróż na dłuższej trasie (Cape Town – Dar es Salaam
Peru i Andy – podróż górskimi szczytami
Belmond Andean Explorer to nowoczesny skład urządzony w stylu inspirowanym kulturą Peru. W jego wnętrzach dominują jasne, ciepłe barwy przeplatane żywymi akcentami kolorystycznymi, z teksturowaną skórą i wełną alpaki. W skład pociągu wchodzi wagon SPA, a na końcu jest też wagon z otwartym pokładem obserwacyjnym.
Pociąg składa się z 16 wagonów, w których są trzy typy przedziałów: przestronne suity o powierzchni 13,1 m2, klasyczne przedziały dwuosobowe o powierzchni 7,4 m2 oraz dwuosobowe przedziały z łóżkiem piętrowym (5,5 m2).
Wyjazd daje możliwość aktywnego spędzenia czasu, ponieważ w trakcie podróży można wziąć udział w wycieczce w góry i zwiedzaniu historycznych miejsc. Pociąg jeździ między miejscowościami Arequipa – Puno – Cuzco, a wycieczki są jedno lub dwudniowe.
Za niewiele ponad 4 tys. USD. można wykupić dwuosobową wycieczkę w przedziale klasycznym, w skład której wchodzą m.in. dwie noce w pociągu w luksusowej kabinie, posiłki i napoje na pokładzie, a także wycieczki (np. nad jezioro Titicaca i do jaskiń Sumbay).
Indie – to tam jeździ Pałac na kołach
Palace on Wheels (ang. Pałac na kołach) to luksusowy pociąg w Indiach, który wystrojem i klimatem odtwarza historyczną epokę panowania maharadżów. Trwająca 8 dni podróż rozpoczyna się w Delhi, a wiedzie przez takie miejscowości, jak Jaipur, Sawai Madhopur, Chittorgarh, Udaipur, Jaisalmer, Jodhpur, Bharatpur, Agra. To w sumie blisko 2,5 tys. km, a ceny takiej wycieczki (w tańszej części sezonu) zaczynają się od 4500 dol. (w apartamencie super deluxe to 6300 dol.).
W trakcie przejazdu można odwiedzić wiele miejsc wpisanych na Listę światowego dziedzictwa UNESCO, wybrać się na zakupy na lokalne bazary, a także (przy odrobinie szczęścia) zobaczyć tygrysy bengalskie.
Palace on Wheels ma 14 wagonów, w których może pomieścić do 88 osób. W pociągu jest restauracja, bar i specjalny salon, a także przedział SPA. Inne luksusowe pociągi jeżdżące po Indiach to m.in. Maharajas’ Express, The Deccan Odyssey, The Golden Chariot czy Royal Orient.
Przejazd luksusowym pociągiem może być dobrym sposobem na poznanie nowych miejsc, ponieważ przewoźnicy dbają także o atrakcje na trasie. Warto jednak pamiętać, że wykupienie podróży nie gwarantuje opieki polskojęzycznego przewodnika. Niektórzy organizatorzy oferują przewodnika z językiem angielskim np. na czas wycieczek, dlatego w razie wątpliwości warto wcześniej doprecyzować, co dokładnie jest w cenie danego pakietu.
Bez względu na to, czy ekskluzywny przejazd ma miejsce w Europie, Azji, Afryce, czy Ameryce, za każdym razem będzie to gwarancja niezapomnianych widoków, a także szansa na zasmakowanie nowego wymiaru luksusu. Dla wielu osób taka wyprawa może być spełnieniem marzeń i niezapominaną przygodą, dlatego na podobne oferty często decydują się nowożeńcy w podróży poślubnej, małżonkowie świętujący rocznicę ślubu albo osoby, które po prostu chcą przeżyć coś wyjątkowego.
Za młodu zjeździłem całą Polskę pociągami. Taka podróż ma niesamowity klimat. Ale dzisiaj raczej decydowałbym się już na taką luksusową wersję.
Odkąd pierwszy raz przeczytałam „Morderstwo w Orient Expresie” marzyłam, żeby przejechać się tym pociągiem. Jak dla mnie to taka podróż to wakacje marzeń!
Oj zwiedziłbym jeszcze raz Indie w tym Pałacu na kołach. Wydaje mi się też, że to idealna opcja na incentive travel 😀