KOD LINII LOTNICZEJ WEDŁUG IATA: FI
DATA ZAŁOŻENIA: (1937) / (1944) / 1973 rok
PROGRAM LOJALNOŚCIOWY: Icelandair Saga Club
HISTORIA:
Islandzkie narodowe Linie Lotnicze ICELANDAIR zostały utworze w 1973 w wyniku decyzji o połączeniu dwóch, już istniejących w Islandii towarzystw lotniczych: FLUGFÉLAG ÍSLANDS oraz LOFTLEIÐIR.
W roku 1937, na północy Islandii powstało Towarzystwo Lotnicze FLUGFÉLAG AKUREYRAR, a następnie w 1943 roku, po przeniesieniu siedziby przedsiębiorstwa do stołecznego Reykjaviku, zmieniło nazwę na Islandzkie Towarzystwo Transportu Lotniczego FLUGFÉLAG ÍSLANDS – Iceland Airways. Po zakończeniu działań wojennych, w roku 1946, przewoźnik, posiadając tylko zdemilitaryzowane samoloty śmigłowe produkcji brytyjskiej i amerykańskiej, uruchomił swoje pierwsze, regularne i zamorskie połączenie lotnicze na trasie: Reykjavik – Glasgow – Kopenhaga i v.v.
Islandzkie Międzynarodowe Linie Lotnicze LOFTLEIÐIR – Icelandic Airlines zostały założone 10 marca 1944 roku i dwa miesiące później rozpoczęły loty na krajowej trasie: Reykjavik – Ísafjörður i v.v. W 1947 roku przewoźnik uruchomił regularne rejsy do Kopenhagi, a 5 lat później całkowicie zawiesił loty na linach krajowych, wyłącznie koncentrując się na połączeniach północnoatlantyckich z USA do Europy Zachodniej przez Reykjavik.
W roku 1973 nastąpiło połączenie towarzystw lotniczych FLUGFÉLAG ÍSLANDS oraz LOFTLEIÐIR w holding o nazwie FLUGLEIÐIR. W roku 1979 Islandzkie Linie Lotnicze oficjalnie przyjęły nazwę ICELANDAIR.
W tym okresie nastąpił gwałtowny rozwój floty – na trasach pojawiły się samoloty typu Boeing-737 oraz Boeing-757, a także siatki połączeń o najważniejsze porty lotnicze w Europie Zachodniej oraz USA i Kanadzie (wschodnie i zachodnie wybrzeże).
Przewoźnik islandzki jest znany z nietypowego i barwnego malowania swoich samolotów, promując tym samym niezwykłą przyrodę i zjawiska atmosferyczne nad Islandią, jeszcze bardziej zachęcając turystów, do odwiedzania tego kraju (jeden z samolotów jest w barwach zorzy polarnej, a dodatkowo wewnątrz samolotu zainstalowano światła, nawiązujące do tego zjawiska świetlnego).
Aktualnie linie ICELANDAIR regularnie obsługą 26 europejskich oraz 23 północnoamerykańskich portów lotniczych, eksploatując flotę 36. samolotów odrzutowych produkcji amerykańskiej.
USŁUGI:
Islandzkie Linie Lotnicze ICELANDAIR, zgodnie z tradycją, specjalizuje się w lotach, łączących Europę i Amerykę Północną via Reykjavik. Główną bazą islandzkiego przewoźnika jest port lotniczy Keflavik, położony w pobliżu stolicy Islandii. Odloty i przyloty samolotów dalekiego zasięgu są idealnie skoordynowane i pogrupowane, aby zapewnić pasażerom tranzytowym minimum oczekiwania. Loty wykonywane są nowoczesnymi samolotami odrzutowymi, dalekiego i średniego zasięgu, a na pokładach są oferowane 2. klasy serwisowe: biznes (Saga Class) oraz ekonomiczna.
Pasażerowie klasy biznesowej – Saga Class – mogą korzystać z wielu przywilejów: wydzielone stanowiska odpraw, dostęp do saloników biznesowych na lotniskach, komfortowe miejsca-fotele ze sporą przestrzenią na nogi na pokładach samolotów oraz specjalną obsługę i serwis w czasie lotu.
Darmowe posiłki i napoje są dostępne wyłącznie dla pasażerów klasy biznes (Saga Class). Pasażerowie klasy ekonomicznej mają dostęp do pokładowego menu wyłącznie za opłatą.
W liniach ICELANDAIR na pokład samolotu można zabrać 1 sztukę bagażu podręcznego – jego wymiary muszą maksymalnie wynieść 55x40x20cm, a waga nie może przekroczyć 10kg. Limity bagażu rejestrowanego w liniach ICELANDAIR są ściśle uzależnione od zastosowanej taryfy przelotu – w najtańszych taryfach pasażerom nie przysługuje prawo do bezpłatnego przewozu bagażu i musi on być dokupiony przez podróżnego przed odlotem.
Odprawy online można dokonać przez internet lub poprzez aplikację mobilną na loty z Europy do Kanady do 36 godzin, a w przypadku lotów do/z USA od 24 godzin do 60 minut przed planowanym odlotem.
Prawie cała flota linii ICELANDAIR jest wyposażona w szybkie, ale odpłatne WiFi. Pasażerowie mogą natomiast bezpłatnie korzystać z systemu pokładowej rozrywki (IFE), mając dostęp do szerokiego wyboru filmów, muzyki i gier. Przewoźnik islandzki zapewnia też zestawy słuchawkowe i drukowany raz na kwartał magazyn pokładowy Icelandair Info.
FLOTA:
Linie ICELANDAIR eksploatują flotę 35. samolotów Boeing-767 (3), Boeing-757 (27) oraz Boeing-737 (5). Na przyszłe lata już zamówiono 11, kolejnych maszyn..
GŁÓWNE PORTY LOTNICZE W POLSCE: aktualnie linie ICELANDAIR dzięki umowom partnerskim z innymi towarzystwami lotniczymi, oferują regularne rejsy z polskich portów lotniczych przez największe, europejskie porty lotnicze na swoją siatkę połączeń.
GŁÓWNE PORTY LOTNICZE ZAGRANICZNE: Reykjavik-Keflavik, Europa (Amsterdam, Berlin, Bruksela, Dusseldorf, Hamburg, Frankfurt, Kopenhaga, Londyn, Monachium, Paryż, Sztokholm, Zurych), Ameryka Północna (Boston, Chicago, Cleveland, Dallas, Denver, Edmonton, Filadelfia, Minneapolis, Nowy Jork / Newark, Orlando, Portland, San Francisco, Seattle, Tampa, Toronto, Vancouver, Waszyngton).
OFICJALNA STRONA: https://www.icelandair.com/en-gb/