Zapytaj o ofertę: +48 71 712 39 26, telefon alarmowy (tylko dla Klientów): +48 665 888 901 info@bissole.pl | Zapisz się do newslettera

Co robić, gdy po przylocie na miejsce okazuje się, że nasz bagaż został zgubiony lub został uszkodzony?

Jeśli po przylocie na miejsce docelowe, w hali przylotów nie odnajdziemy naszego bagażu głównego, w pierwszej kolejności udajemy się do Biura Bagażu Zaginionego (Lost and Found). Pracownik biura poprosi nas o kartę pokładową wraz z kwitem bagażowym oraz dowód tożsamości. Zostanie również spisany protokół PIR (Protokół Niezgodności Mienia, ang. Property Irregularity Report). Raport zawiera dokładny opis naszego bagażu, cechy szczególne oraz jego zawartość. Po spisaniu wszystkich informacji sprawie zostaje nadany numer referencyjny, którym będziemy się posługiwać w całym procesie poszukiwania naszego bagażu. Koniecznie musimy zachować ten raport, ponieważ jest on niezbędny przy ewentualnym składaniu reklamacji do linii lotniczej.

W większości przypadków bagaż odnajduje się w ciągu 24-48H od zgłoszenia. Po znalezieniu naszej zguby powinna ona zostać dostarczona przez pracownika lotniska/kuriera/taxi w miejsce pobytu, jaki podamy w raporcie. Jeśli jesteśmy w podróży służbowej czy wakacjach i mieszkamy w hotelu to tam bagaż zostanie dostarczony po uprzednim kontakcie.

Gdy stwierdzimy, że bagaż został uszkodzony prosimy w momencie odbioru wpisać taką informację w protokół zdawczo – odbiorczy. Bagaż należy od razu sfotografować i wraz z opisem, protokołem, zdjęciami oraz roszczeniami wysłać do linii lotniczej, którą odbyliśmy podróż. Kwestie odszkodowania za opóźniony czy uszkodzony bagaż reguluje Konwencja Montrealska.

Podobnie, kiedy w hali przylotów zabieramy nasz bagaż z taśmy i stwierdzamy jego uszkodzenie procedura podstępowania zaczyna się identycznie jak powyżej. Również wypełniamy protokół PIR, w którym podajemy przybliżoną datę jego zakupu i cenę oraz o jaką kwotę odszkodowania wnioskujemy.

Bardzo ważne jest, aby uszkodzenie bagażu zgłaszać od razu na lotnisku, później może nam być ciężko udowodnić, że stało się w czasie tego konkretnego lotu. Koniecznie trzeba pamiętać też o oznakowaniu bagażu (zawieszce bagażowej), ponieważ przy rozpatrywaniu reklamacji linie przykładają do tego dużą wagę. Trzeba pamiętać też o terminach złożenia skargi do linii lotniczej – w przypadku uszkodzenia bagażu wynosi on 7 dni od daty otrzymania bagażu, w przypadku zagubienia bagażu – nie więcej niż 21 dni. Ale zawsze najlepiej zrobić to jak najszybciej i dołączyć wszystkie niezbędne dokumenty.

Rada Eksperta: Zawsze mamy bagaż podręczny i aby nie popsuć sobie wyjazdu zagubionym bagażem,  warto do podręcznego spakować kilka codziennych niezbędników, do czasu odzyskania naszej zguby.

Magdalena Nowakowska
Dyrektor działu sprzedaży

Potrzebujesz więcej informacji?
Zapraszamy do kontaktu

Napisz do nas

Sprawdź inne porady naszych ekspertów