Zapytaj o ofertę: +48 71 712 39 26, telefon alarmowy (tylko dla Klientów): +48 665 888 901 info@bissole.pl | Zapisz się do newslettera

Na co zwrócić uwagę przy wynajmie samochodu?

Zdarza się, że jakiś czas po wynajęciu auta otrzymujemy z biura rent a car wiadomość o obciążeniu z tytułu uszkodzenia auta, choć nic takiego nie miało miejsca. Jak wybrnąć z takiej sytuacji i jak się przed takimi sytuacjami zabezpieczyć?

Najlepszym sposobem na zabezpieczenie się przed takimi sytuacjami jest posiadanie dokumentacji zdjęciowej z konkretnymi datami. Dlatego bardzo częste ostatnio są obrazki osób fotografujących auta przed ich zwrotem. Zwłaszcza w sytuacji kiedy zwracamy samochód poza godzinami pracy biura rent a car.

Odpowiemy na przykładzie przepisów w biurze Avis, jednej z największych wypożyczalni na świecie.

Wynajmowany pojazd należy zwrócić w terminie określonym w umowie wynajmu. Dopuszczalne opóźnienie wynosi 29 minut (w niektórych lokalizacjach ten czas może być nieco dłuższy).

W przypadku konieczności zwrotu samochodu poza godzinami pracy biura Avis, w większości przypadków jest to możliwe poprzez wrzucenie kluczyków pojazdu do skrzynki wrzutowej („key box”) znajdującej się w pobliżu lokalizacji. W takich przypadkach prosimy o wcześniejsze uzgodnienie takiej możliwości z biurem Avis. Zwracając pojazd poza godzinami pracy biura należy:

  • zostawić wypożyczone dodatkowe opcje w bagażniku (GPS, Wi-Fi, etc…)
  • zabezpieczyć pojazd niedaleko wypożyczalni
  • zostawić kluczyki w zabezpieczonej skrzynce wrzutowej przy wypożyczalni oraz poinformować nas o miejscu zaparkowania pojazdu
  • do zwracanych kluczyków należy dołączyć bilet parkingowy, na którym znajduje się informacja o godzinie zwrotu pojazdu, konieczna do prawidłowego zamknięcia kontraktu wynajmu przez pracownika biura Avis.

Należy pamiętać, że odpowiedzialność za ewentualne szkody w pojeździe leży po stronie osoby wynajmującej do chwili sprawdzenia pojazdu przez Avis i jest obarczona ryzykiem powstania takowych w okresie od chwili zwrotu kluczyków do skrzynki do czasu weryfikacji zwracanego pojazdu przez pracownika po otwarciu biura. Zalecamy obecność przy sprawdzaniu oddawanego pojazdu. Umożliwia to potwierdzenie ewentualnych szkód i sumy do zapłaty (a także jej pobranie).

Dlatego właśnie tak ważne jest dla własnego bezpieczeństwa zrobienie zdjęć auta zwracając je. Bez tego bardzo trudno jest udowodnić, że powstałe uszkodzenia nie są naszą winą w przypadku obciążenia nas za nie.

W Avis nie ma obowiązku zgłaszania uszkodzeń drobnych w pojazdach. Uszkodzenia drobne, to:

  • rysy: o maksymalnej długości 23 mm lub każde, dłuższe rysy, jeśli nie przerwały warstwy lakieru
  • wgniecenia: o maksymalnej średnicy 25 mm, które nie naruszyły warstwy lakieru
  • uszkodzenia po kamieniach: o maksymalnej średnicy 3 mm bez wgnieceń
  • koła i felgi: porysowania bez pęknięć i wyżłobień
  • obicia foteli: uszkodzenia o maks. średnicy 3 mm
  • dywaniki: uszkodzenia o maks. średnicy 10 mm
  • wnętrze pojazdu: plamy i ślad, które da się zmyć bądź wyczyścić przy pomocy naszych standardowych metod.

W dobrze pojętym interesie klienta leży poświęcenie kilku minut  na obejrzenie samochodu pod kątem drobnych uszkodzeń (rysy, odpryski lakieru, otarcia zderzaków) przed wyjechaniem z parkingu.

Warto zapoznać się z raportem opisującym stan pojazdu przed wynajmem. W zależności od kraju znajduje się on w książce pojazdu lub jest dołączony do umowy wynajmu. Szkody zaznaczane są zwykle graficznie znakiem „X” na szkicu pojazdu.

W przypadku wykrycia uszkodzeń o których nie wspomina umowa, nie licząc uszkodzeń drobnych, należy powiadomić o nich Avis przed odjazdem z parkingu.

Justyna Kowalska
Dyrektor biura

Potrzebujesz więcej informacji?
Zapraszamy do kontaktu

Napisz do nas

Sprawdź inne porady naszych ekspertów